Project 'Vogels' met een mix van 'The masked singer'

vogelkijkwand

Enkele kleuters wilden rond 'vogels' werken, maar ook 'The masked singer' stond al een tijdje op het lijstje van 'favoriete thema's'.  Hoe kan je deze twee combineren? Als we nu eens voor 'masked birds' zorgen?  Zo kunnen we toch een link leggen tussen deze 2 thema's. 

Enerzijds veel bijleren over het leven van de vogels, anderzijds onze podium skills oefenen. En hoe leuk was dit!

We zijn gestart met het maken van een overzicht van wat we nog niet weten over vogels - hier moeten we een antwoord op vinden op het einde van het project:

* Hebben vogels tanden?  Wat eten ze?

* Hoe komt het dat, wanneer je een eitje klaarmaakt in de pan, er geen kuiken uit komt?

* Waarom is de kaka van vogels wit?

* Waarom krijgen vogels geen elektrische schok als ze op een elektriciteitskabel zitten?

* Waarom vliegen vogels in een V-vorm?

* Waarom fluiten vogels?

Wij weten - na 2 weken - op al deze vragen een antwoord!  Samen opzoeken in boeken, op het internet, filmpjes kijken,... boeiend hoe vogels leven en hoeveel we daarvan kunnen leren: waarom doen ze dat?  Wat leren ze ons?

The masked singer in klas:

Enkele 'zangers' gaan zich achter de spiegels verkleden terwijl de 3-koppige jury vol spanning de optredens afwacht.  Tijdens het zingen 'schrijft' de jury de namen op van de personen waarvan ze denken dat die in de verkleedpakken zitten - de tweede kleuters doen alsof ze schrijven.  Na het optreden toont de jury de namen op het schrijfbordje en volgt de eigenlijke onthulling.

The masked singer... of is het de masked teacher?

Twee leerkrachten hebben zich ook verkleed, met de attributen die de kinderen elke dag zelf gebruiken om de masked singer na te bootsen... via eliminatie konden we met zekerheid zeggen dat Paard juf Katrien of juf Janne was, en Duifje meester Arjen of juf Annelies.  Zalig was dat... dank aan juf Annelies en juf Katrien voor hun medewerking!  De kinderen vonden het super.

Tijdens hoekenwerking:

* Een vogelkijkwand om vogels te spotten en bijhorende QR-codes te scannen om meer te leren over die vogel en het geluid dat die vogel voortbrengt.

* Een vrij knutselwerkje over 'de pauw' na waarneming.

* In de bouwhoek maken we vogelkastjes en vogelvoederplanken, maar dan in het groot ;-)

* Een bezoekje aan de Grote Zaagbek om een échte vogelkijkwand te zien én uit te testen.

* De beebot werd van vogel naar vogel gestuurd, mits het ingeven van de juiste instructies door de kleuters.

* De Vvvvvvv van VOGEL: vinden jullie ook woordjes die beginnen met die letter?


Op naar een ander klasproject... maar dit is zeker eentje om nog eens te doen!